Jeng3,siapa kah diriku?

My photo
Assalammua'laikum dah salam sejahtera.Nama diberi Mohd marzuq imran,pelajar uia.Motto fav saya ialah "doing the best is more important than being the best!"(dapat masa kat uia pj). Enjoy :)

Tuesday, December 8, 2009

ada hikmah di sebalik sesuatu

banyak benda berlaku dlm hidup kita seharian.Ada yg baik,ada yg buruk,ada yg x best,ada yg sedih and many more.Tapi sedarkah kita,di sebalik setiap peristiwa yg terjadi,semua ada hikmah nya?
sebelum tu,sy ingin meminta maaf sekirannya perjelasan sy kurang difahami or slh,sy bukan org yg tinggi ilmu agamanya.
Semua yg telah terjadi semuanya mengikut Takdir Allah yg telah ditetapkan sejak azali lagi..Tp itu lah yg saya tahu dr hidup saya.Semua yg Allah susun untuk kita,mesti ada hikmahnya.
contoh kalau kita fail exam,maksudnya mungkin kita x study kuat.katakanlah kita dah study kuat,tp x dpt gak,mungkin niat kita nak score tu salah,blh jadi kita nak score psl nak membangga diri.Kadang2 mungkin juga kita x dpt score tinggi supaya kita x membangga diri sanggat.Kita x nampak,tetapi setiap yg berlaku,pasti ada himahnya.
contoh lain kalu kita kemalangan,kemalangan tu sendiri ada hikmah nya.kita akan lebih mengingati Allah.Kita akan ingat yg sebelum ni,Allah telah memberi kita kesihatan,dan slps kita sembuh,kita akan lbh berterima kasih kepada Allah yg telah memulihkan kita.
And setiap kali kita menerima nasihat,bukakanlah minda kita,and fikir nasihat tu dgn betul2.
Semasa sy nak ambil ujian silat,kwn sy juga menasihati sy supaya membetulkan niat sy tuk bljr silat.Thanks hafiz.
So,all i want to say,x kisah kita senang atau susah,sentiasa lah ingat Allah,dan betulkan niat kita untuk semua perkara.Dan jgnlah bersedih apabila something x ikut kita nya kemahuan.Ingat,mungkin ada benda yg kita suka,Tp Allah x suka,and maybe ada benda yg kita x suka,tp padahal ia amat bagus tuk kita.
Sy mohon maaf sekali lagi atas segala slh silap sy.Semua yg baik dtg dari Allah,ys buruk dtg dr kelemahan sy sendiri.
Assalammua'laikum

No comments:

Post a Comment